Webáruház

Szaküzlet

Szerviz

Szoftver- és honlapfejlesztés

IT biztonság

Vállalati megoldások
Blog
GDPR, avagy az új adatvédelmi törvény – II. rész cookiek
2018. 05. 09.

Többrészes sorozatot indítunk, amelyben megpróbáljuk bemutatni, hogy a hamarosan életbe lépő új adatvédelmi törvény miként befolyásolja a mindennapjainkat.

Az első részben tisztáztuk az alapfoglamakat és hogy kit is érínt a változás.

Mint ismeretes, 2018 május 25-től új adatvédelmi törvény lép életbe Magyarországon és az Európai Unió területén, mely jelentősen befolyásolja majd az átlag internethasználók és a cégek online és offline mindennapjait. Az alábbi cikk a változások csak egy bizonyos szegmensét, a weboldalakon felbukkanó cookeikat vizsgálja.

Mi a helyzet a cookiekkal?  – Mi is ez pontosan?
A cookiek, vagy magyarul a sütik, azok a kellemetlenkedő kis ablakok, amelyek egy weboldal megnyitásakor tájékoztatnak bennünket, hogy az oldal sütiket használ szolgáltatásuk optimalizálása érdekében, és nekünk (eddig) csak az a lehetőségünk volt, hogy az „elfogad” gombra klikkeljünk. Ezzel azonban számos információt adtunk át magukról, hogy bizonyos jogokról már ne is beszéljünk. Így lehetséges az, hogy ha rákeresünk egy cipőre, táskára, laptopra, akkor hirtelen csak ilyen reklámok (sőt, emailek) jönnek velünk szembe a világhálón (ez a remarketing).

Hogyan is juthatnak hozzá az adataimhoz a cookiekon keresztül?
Fogalmazhatnánk úgy, hogy az úgynevezett adatgyűjtő tartalom megléte a lényeges. A sütik önmagukban a konkrét személy azonosítására nem képesek, kizárólag a felhasználó felismerésére alkalmasak. Csak néhány példát említve:

  1. Pontosabb azonosításra ad lehetőséget, mint a szélesebb körben ismert IP cím
  2. A cookiek alkalmazása lehetőséget nyújt a weboldalt látogató egyes adatainak lekérdezésére, internethasználatának nyomon követésére. Vagyis:
  • Hogy az adott weboldalakon miket néztem meg és mikre kerestem rá.
  • A fentieket felhasználva: ugyan csak részben, de alkalmas lehet profilalkotásra (alapvetően nem törvényes), amely voltaképpen nem egyéb, mint amikor automatizált adatkezelés során vonnak le következtetéseket arról, aki például a Google kereséseket indította, természetesen személyes adatok felhasználásával – remarketing hirdetés esetén a célszemély érdeklődését illetően.
  1. Online vásárlás során – regisztrálunk egy oldalon, ahonnan aztán könyvet, ruhát, bármit rendelünk. A cookie ilyenkor tartalmazhatja:
  • bejelentkezési azonosítót
  • mikor voltunk bejelentkezve
  • mit néztünk meg utoljára
  1. Közösségi oldalakkal történő belépés egy webshopba – Cookieban le lehet tárolni a közösségi oldali azonosítóját, ami alapján: vagy már alapból úgy kezeljük, hogy be van jelentkezve, vagy az adott közösségi oldali bejelentkezést felajánljuk részére.

Mi lesz május 25-től a cookiekkal?
A cookiek továbbra is meglesznek, azonban már nem csak olyan lehetőségünk lesz, hogy elfogadjuk az oldal által kínált feltételeket és szabályokat, hanem dönthetünk úgyis, hogy nem fogadjuk el vagy úgy is, hogy „csak most”, az aktuális böngészésnél fogadjuk el, amellyel megtiltjuk, hogy a weboldalon keresztül rólunk szerzett információkat tárolják és/vagy használják.

Összefoglalva
Az új törvény nem csak a személyes adatainkat védi, de a kéretlen tartalmakat is jelentősen könnyebb lesz majd szűrni, a felhasználók kérésére az adatokat törölni kell, azokat második vagy harmadik félnek tovább nem adhatják sem piackutatási sem marketing (vagy egyéb más) okok miatt.
Ezentúl lesz választási lehetőségünk arról, hogy kívánunk-e remarketing hirdetéseket viszontlátni a Facebookon vagy más felületen. Böngészéseink, kereséseink ellenőrizhetőbbek lesznek, azonban ehhez továbbra is szükség van a mi józan jelenlétünkre, hogy a megfelelő gombokra kattintsunk

Petrik Barbara


Hasonló bejegyzés: