Többrészes sorozatot indítunk, amelyben megpróbáljuk bemutatni, hogy a hamarosan életbe lépő új adatvédelmi törvény miként befolyásolja a mindennapjainkat.
Az első részben tisztázzuk az alapfoglamakat és hogy kit is érínt a változás.
Mint ismeretes, 2018 május 25-től új adatvédelmi törvény lép életbe Magyarországon és az Európai Unió területén, mely jelentősen befolyásolja majd az átlag internethasználók és a cégek online és offline mindennapjait. Az alábbi cikkben az alapfogalmakról lesz szó.
Mi is pontosan a GDPR?
General Data Protection Regulation, az Európai Unió által elfogadott rendelet, mely a személyes adatok védelméről szól. Magyarországon éppen úgy hatályos lesz május végétől, mint az Unió más országaiban, és részben még azon is túl. Ez azt is jelenti, hogy például egy amerikai webshopnak is fel kell készülnie a változásokra, ha annak szolgáltatásai elérhetőek az Unió országaiban is.
Mire vonatkozik A GDPR egészen pontosan?
Minden személyes adatra, nem csak az online világban, de az offline, papíron lévő adatainkra – néhányat kiragadva:
- önéletrajzokra,
- telefonszámokra,
- feljegyzésekre,
- panaszkönyvekre,
- számlákra,
- vendégkönyvekre,
- milyen weboldalakat tekintettünk meg,
- mi az ottani felhasználónevünk,
- milyen termékeket tekintettünk meg
Mi volt eddig?
Csak irányelvek voltak, amelyeket az egyes tagországok a saját szájízük szerint értelmeztek, azonban egy átfogó és minden tagországra kiterjedő és alkalmazandó törvény nem volt.
Ki a felügyelő szerv?
A személyes adatok védelmének biztonságáért felelős hatóság, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság, ahogy eddig is tette, felel majd az új törvény betartatásáért és ellenőrzéséért. A NAIH már eddig is látott el hasonló feladatokat, azonban tevékenységi köre szélesedett, létszámuk megnőtt.
Következő blogbejegyzésünkben az internetes nyomkövetést, azaz a cookiekat éríntő változásról lesz szó.